بقا جرم
 
درباره وبلاگ


سلام با نظرات خود به بهبود مطالب کمک کنید.
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 57
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 61
بازدید ماه : 61
بازدید کل : 16959
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



داستان روزانه
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

شیمی دان شکاک
شیمی




 

قانون بقاي جرم: قانوني كه در ارتباط با ثابت ماندن مجموع جرم  مواد ،در ضمن واكنش هاي شيميايي است و توسط آنتوان لاووازيه ،در سال 1789،به طور تجربي ،و با انجام آزمايش هاي دقيق كشف شد،چنين بيان مي شود : جرم خاصيت زوال ناپذيرماده است كه در تغييرات شيميايي ماده ،همواره ثابت مي ماند .تنها از ماده اي به ماده ي ديگر منتقل مي شود.به بيان ديگر ، جرم مواد واكنش دهنده ، با جرم موادي كه در ضمن واكنش تشكيل مي شود،همواره برابرند. به طور كلي در هيچ تغييري ،جرم ماده از بين نمي رود يا به وجود نمي آيد، به طوري كه جرم كل جهان ، همواره ثابت باقي ميماند. ياداوري مي شود كه برخي ، در واقع لامونوسف را كاشف قانون بقاي جرم معرفي كردند . در هر حال قانون بقاي جرم ، يكي از قانونهاي زير بنايي بسيار مهم در شيمي است ، كه در پيشرفت دنش شيمي و راه گشايي شيمي دانها در زمان خود ، نقش اساسي داشت. بعد ها كه نظريه ي اتمي دالتون ،در سال 1807 ارائه شد، مفهوم تازه اي يعني بقاي اتم ، از آن نتيجه گيري شد. بدين معني كه در واكنش هاي شيميايي معمولي ، اتم ها از بين نميروند. تعداد آنها كم يا زياد نمي شود ،بلكه از جسمي به جسم ديگر منتقل مي شوند . اصولا بر اين اساس ، موازنه معادله هاي شيميايي و نوشتن درست اين نوع معادله ها ، متداول شد . وگامي اساسي در اصلاح و پيشبرد محاسبه ها  و بحث ها ي كمي (چندي يا مقداري ) در شيمي برداشته شد . بايد توجه داشت كه در زمانهاي بسيار قديم ،حتي حدود سده ي پنجم پيش از ميلاد مسيح(ع) نيز برخي از فلاسفه ي يونان باستان،به مفهوم اين قانون ،يعني اين كه جرم كل جهان مقدار ثابتي است ،اشاره اي داشتند.البته بعد ها در سده هاي هفدهم و هجدهم ميلادي ،نيز دانشمنداني چون هلمونت و...به مفهوم اين قانون پي برده بودند .اما درباره ي آن ،آزمايش دقيق و پژوهش پيگير انجام ندادند .قابل توجه است كه اين قانون تنها درباره ي واكنشهاي شيميايي صادق است .در واكنشهاي هسته اي كه مقدار بسيار زيادي انرژي آزاد مي شود پذیره اینشتاین درباره هم ارز بودن جرم وانرژی ،تبدیل مقدار کمی از جرم به انرژی را به طور رضایت بخش بیان میکند

در واقع باید قانون بقا را به صورت قانون بقای جرم _ انرژی بیان کنیم . تغییرات انرژی در واکنش های شیمیایی معمولی ممکن است در نتیجه تغییرجرم باشد ولی این گونه تغییرات جرمی بسیار کمتر از آن است که از طریق آزمایش قابل تشخیص باشد از این رو قانون بقای جرم همان طوری که بیان شد، برای تمام واکنش ها معتبر است به استثناء واکنش هایی که با تغییرات هسته ای هم راه باشند

 

هدف آزمایش :

تحقیق این قانون که در یک آزمایش شیمیایی جرم کلی مواد وارد در واکنش با جرم کلی مواد حاصل برابر است

مواد و وسایل مورد نیاز:

مس                                                 نیتریک اسید 6 نرمال

نیتریک اسید  غلیظ                             سدیم هیدروکسیدغلیظ

سدیم کربنات اشباع                              آب مقطر

کلریدریک اسید1.2نرمال                     سدیم هیدروکسید6 نرمال

سولفوریک اسید 6 نرمال                     سولفوریک اسید یک سوم حجمی

 روی                                              ارلن

بشر                                                 پیپت

 استوانه مدرج                                    بالون ژوژه

پوار                                                 گیره

 قیف                                                کاغذ صافی 

چراغ گاز بونزن                                 ترازو

تئوری آزمایش:

قانون بقای جرم درواکنش های شیمایی بیان می دارد که طی یک سلسله فرایندهای شیمیایی هیچ مقداری ازمواد اولیه یا محصولات خلق یا نابود نمی گردد بلکه از گونه ای به گونه دیگر با حالات فیزیکی وشیمیایی متفاوت تبدیل شده  وجرم کل مواد ثابت باقی نمی ماند.

شرح آزمایش :

I-                 تهیه مس نیترات

4Cu(s) + 2 HNO3(aq) + H2O(l)   → Cu(No3)2(aq) +  2 No(g)

 

 

NO + O2→NO2

0.506 گرم مس را داخل ارلن ریخته وسپس  10mlنیتریک اسید 6 نرمال به ان افزوده وروی شعله حرارت می دهیم تا تمام فلز مس با نیتریک اسید ترکیب شود .سپس ان را به دلیل تولید گاز NO2 خرمایی رنگ وسمی  به زیر هود منتقل میکنیم  .برای کامل شدن واکنش مس ونیتریک اسید به آن چند قطره نیتریک اسید غلیظ اضافه میکنیم سپس برای اطمینان از کامل شدن واکنش چند قطره از محلول Cu(NO3)2که ابی مایل به سبز است را در آب مقطر حل می نماییم مشاهده میکنیم که به رنگ آبی کمرنگی در می آید.

II-              تهیه مس کربنات

Cu(NO3)2(aq) + 2 NaOH(l) → Cu(OH)2(I) +2NaNO3(aq)

محلول مس نیترات تهیه شده در مرحله اول حاوی مقدار نیتریک اسید اضافی است و چون مس کربنات به وسیله اسید تجزیه میشود به محلول سرد شده مس نیترات قطره قطره NaOHرقیق اضافه میکنیم تا اسید آن خنثی شود با این کار به تدریج رسوب آبی رنگی تشکیل میشود محلول آبی رنگ حاوی رسوب  را هم میزنیم تا رسوب حل شود اینکار را انقدر ادامه می دهیم تا رسوب کم وثابت شود.

 

 

( Cu(OH)2(I) + 2HNO3(l) → Cu(NO3)2(aq) + 2H2O(l

قطره ای اسید نیتریک اسید اضافه میکنیم تا ان رسوب نیز حل شود

(Cu(NO3)2(aq) +Na2CO3(aq)→CuCO3(S) + 2NaNO3(aq

حال قطره قطره محلول سدیم کربنات اشباع اضافه میکنیم ومرتب ارلن را با تکان دادن هم می زنیم اینکار را تاجایی ادامه می دهیم که رسوب تشکیل شده دیگر حل نشود سپس 10mlدیگر سدیم کربنات اضافه میکنیم وبا آب مقطر حجم ان را به نصف می رسانیم . محلول را هم میزنیم و می گذاریم رسوب ته نشین شود آنگاه بدون هم زدن یک قطره سدیم کربنات دیگر اضافه میکنیم تا مطمئن شویم که دیگر رسوبی تشکیل نمی شود و واکنش کامل است محلول را بار دیگر هم زده و از کاغذ صافی عبور میدهیم ارلن را با آب مقطر شسته ودر کاغذ صافی ریخته تا مس کربنات جامد ابی رنگ هدر نرود و میگذاریم تاخشک شود ...

مس کربنات خشک شده برابر با1.5 گرم بود

III-           تهیه مس کلرید

(CuCO3(aq) +  2HCl(aq) → CuCl2(aq) +  H2CO3(g

IV-           مس کربنات جامد وآبی رنگ حاصل از مرحله قبل را با آب مقطر شسته وبه داخل ارلن هدایت میکنیم سپس قطره قطره اسید کلریدریک 1.2 نرمال اضافه میکنیم تا تمام رسوب حل شود  ارلن را به ملایمت تکان می دهیم و بعد حرارت می دهیم رنگ آبی محلول به سبز تغییر می کند. قطره ای از محلول را روی شیشه ساعتی ریخته و حرارت می دهیم تا حلال آن تبخیر شود و جامد مس کلرید بماند که رنگ آن قهوه ای می باشد.

 

 

V-              تهیه مس هیدروکسید و مس اکسید

 

(CuCl2(aq) + 2NaOH(aq) →  Cu(OH)2(s) + 2NaCl(aq

 

به محلول مس کلرید حاصل از مرحله قبل قطره قطره سدیم هیدروکسید 6 نرمال اضافه وبه ارلن آب مقطر افزوده تا نیمه پرشود محتویات ارلن را هم زده و صبر میکنیم تا رسوب ته نشین شود .

Cu(OH)2→ CuO + H2O

 

پس از کامل شدن رسوب محلول که آبی رنگ است را می جوشانیم رسوب CuO سیاه رنگ به تدریج تشکیل می شود  پس از ثابت شدن رنگ رسوب انرا برداشته تا رسوب ته نشین شود و محلول بی رنگ روی آن را خالی میکنیم .

 

VI-           تهیه مس سولفات و مس اولیه

(CuO +2H2SO4 →2H2O + CuSO4(aq

ارلن محتوی رسوب مس اکسید را حرارت داده تا کمی گرم شود سپس به ان 8ml  محلول 6 نرمال سولفوریک اسید اضافه میکنیم که گرمازا است  و بعد 10mlآب مقطر اضافه میکنیم و حرارت می دهیم تا تمام رسوب حل شود محلول شفاف وآبی رنگی حاصل می شود  محلول حاصل مس سولفات است .

CuSO4 + 2Zn + 2H2SO4→2ZnSO4 + Cu + SO2(g) + 2H2O

اکنون به محلول یک گرم Zn اضافه می کنیم ارلن را تکان می دهیم تا رنگ آبی محلول از بین برود سپس 2cc سولفریک اسید رقیق  (یک سوم حجمی ) به ان اضافه میکنیم و به ملایمت حرارت می دهیم تا بجوشد سپس ارلن محتوی محلول که در حال تولید گازاست را به زیر هود منتقل میکنیم تا  تمام گازهای آن از جمله  SO2که گازی سمی است خارج شود و واکنش مس کامل شود . در اینجا رسوبی به رنگ قرمز تیره ایجاد شد . محلول روی مس را که تقریبا بی رنگ است را میریزیم و 3 بار با اب مقطر میشوییم تا محلول روی ان کاملا بی رنگ شود  برای اطمینان از کامل شدن واکنش و اینکه تمام یون مس به فلز مس تبدیل شده چند قطره از محلول روی مس را در لوله آزمایشی ریخته وبه ان یک قطره آمونیاک اضافه می کنیم این کار باید زیر هود انجام شود زیرا آمونیاک نیز سمی است .از آنجا که  محلول تغییر رنگی نداد وابی رنگ نشد در می یابیم که تمام یون مس به فلز مس تبدیل شده است در نهایت ارلن حاوی فلز مس را در کاغذ صافی ریخته و باقی مواد داخل ارلن را نیز به وسیله اب مقطر شسته تا فلز مس هدر نرود و هم اینکه خطا ی کمتری داشته باشیم فلز مس خشک شده را اندازه میگیریم و مشاهده میکنیم جرمی برابر با  0.36  گرم دارد

 

نتیجه :

همانطور که مشاهده شد جرم مس نهایی تقریبا برابر با جرم مس اولیه شد. 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: